Kodak og innovatørens dilemma

Kodak er på randen av konkurs. I 1975 hadde de laget det første digitalkameraet. Men valgte å satse videre på produksjon av film. Men konkurs! Hvorfor?  

Kodaks grunnlegger, George Eastman, sammenlignes av noen med Steve Jobs. Han oppfant filmrullen som senere også gjorde levende film mulig. Kodak var god på nyvinninger. Kodak var først med masseprodusert fargefilm og lanserte Instamatic-kameraene som gjorde ”alle” til fotografer. I 1975 hadde de laget det første digitalkameraet. Men valgte å satse videre på produksjon av film der de hadde 90 % av markedet i USA. Nå er konkurs en mulighet til tross for massiv satsing på printere.

Innovatørens dilemma. En av verdens fremste managamentguruer, Clayton Christensen, har introdusert begrepet ”innovatørens dilemma” i en bok med samme navn. Her beskriver han hvordan selskaper som er ledende innefor sin bransje og som følger alle regler for god ledelse allikevel kan miste grepet om markedet. Å lytte til kundene og gi kundene det de vil ha i stadig bedre versjoner er normalt en god strategi. Men ikke alltid hevder Christensen.

Opprettholdende eller forstyrrende teknologier. Kodak valgte i 1975 å satse på filmproduksjon, der de var markedsledende, heller enn å bli konkurrent med seg selv ved å introdusere digitalkameraet. De fulgte ”kundenes  råd” og arbeidet videre i det markedet der de var dominerende. De fortsatte med å utvikle det Christensen kaller en sustaining (opprettholdende) teknologi, produksjon av film. Kanskje ikke så rart i 1975. Digitalkameraene var dyre og dårlige. Vasnskelig å se for seg at de skulle kunne konkurrere med de tradisjonelle speilreflekskameraene. Men Kodaks valg var til fordel for firmaer som så mulighetene i den disruptive (forstyrrende eller avsporende) teknologi digitalfototeknikk representerte i 1975. Canon, Sony og Panasonic kom på banen med digitale kameraer utover på 80-tallet. Dette skjedde til tross for at Kodak i sine utviklingsavdelinger var langt fremme også i utvikling av denne teknologien og i dag sitter på over 1000 patenter innen digital fototeknikk.

Christensens vil kanskje si at eksemplet ikke treffer helt. Han brukte utviklingen av harddiskteknologi fra 1970 til 1990 som eksempel i sin bok.

Kanskje ikke konkurs allikevel. De siste meldingene går ut på at det kanskje er håp for Kodak allikevel. Kodak har lansert ny forretningsplan som skal ”digitalisere” selskapet. Samtidig har de varslet rettssaker mot Apple og HTC som de hevder har forsynt seg av teknologi som Kodak har patent på når de laget sine iPhone, smartphones, iPads og iPods. En sak å følge med på for fotointeresserte medlemmer på Lillehammer og i Porsgrunn?

Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Share on RedditPin on PinterestEmail this to someone

2 kommentarer to Kodak og innovatørens dilemma

  1. John M. Raaheim sier:

    Ikke bare Kodak som har bommet

    Siste nummer av New Scientist (18. februar) inneholder en artikkel om teknologiske «forgjengere» som feilet fordi de var for tidlig ute eller bedømte markedet feil. Et eksemplel er Audio Highways Listen Up player fra 1996 som fikk topp-pris på Consumer Electronics Show i 1997. Den var en tidlig versjon av iPod, men musikken var ikke tilgjengelig for nedlasting. Et annet er Xeroc Star som allerede i april 1981 ble lansert med alt det Apple kom med to år senere med Lisa og deretter Macintosh. Xeroc Star hadde brukergrensesnitt med ikoner og mus. Men en arbeidsstasjon kostet USD 16.500,-. Apples Lisa kostet når den kom USD 2.500,-.

    For mer se: http://www.newscientist.com/special/missinglinks

  2. […] 20, 2012 Chaffeys blogg:Kodak går mot slutten, January 8, 2012 (Norwegian) JOHN M. RAAHEIM: Kodak og Innovatørens Dilemma, January 11, 2012 […]

Kommenter