Apples alene i blått hav av iProdukter?

Er næringslivet styrt av militære metaforer når det forholder seg til konkurrenter og markeder? Finnes det alternativ? Er det mulig å finne ”blå hav”, markeder der man er helt alene med kundene, uten konkurrenter?

W. Chan Kim og Renée Mauborgne hevder at det finnes slike ”blå hav”, og at de har funnet oppskriften for å finne frem til dem. Kim og Mauborgne er ikke hvem som helst. I en av mange kåringer av innflytelsesrike ledelsesguruer er de sammen nummer to på listen med henvisning til boken Blue Ocean Strategy.

Fastlåst i militære metaforer. Styres vi av militære metaforer i vår strategiske tenking rundt næringsvirksomhet? I amerikansk managment-tenking og markedsføring snakker man om ”offiserer” (CO, CFO), hovedkvarter, fotfolk og frontlinjer, slik man gjør militært. Kim og Mauborgne hevder at vi styres av ordene vi bruker og legger opp strategier i forhold til det. Man konfronterer motstandere og slåss om land- og markedsområder som om man var krig og områdene var begrenset. Man må slå fienden for å lykkes. Dette er i følge Kim og Maugourgne å følge rødt hav strategi.

Røde og blå hav. Å fokusere på røde hav er å godta krigens begrensede faktorer, avgrenset terreng og behovet for å slå fienden for å lykkes. Men det finnes et alternativ til en slik tenking i følge de to.  I sin bok om blå hav strategier viser de til at markedsuniverset ikke er konstant. Næringslivet skaper nye markedsplasser hele tiden, noen av dem er ikke omstridte, de er ”blå hav”. Markedsplasser uten konkurrenter. De viser til flere eksempler. Blant disse er Cirque du Soleil somhar utviklet et helt nytt sirkuskonsept. Den australske vinprodusenten  Casella Wines er et annet. De laget sitt eget vin-marked i USA.

Rødt mobiltelefonmarkedet. Et marked som i dag åpenbart er et ”rødt hav” er mobiltelefonmarkedet. Research In Motion, RIM, den kanadiske produsenten av suksesstelefonen BlackBerry, har i dag en aksjeverdi som er 88 % lavere enn i 2008. Det hjelper ikke at Barack Obama er profilert bruker av BlackBerry. Sony er i alvorlig krise. Omsetningen falt 11 % fra 2010 til 2011. Et overskudd på 17,2 milliarder kroner ble til et underskudd på 11,5 milliarder kroner. Også Nokia sliter og vil si opp 4000 ansatte i Europa og flytte produksjon til Asia. Nokia håper at Nokias nye telefoner med Windows Phone operativsystemer skal gjøre det mulig for dem å vinne markedsandeler, men det er langt fra sikkert. Nokia har ikke råd til et nytt ”mellomår” skal vi tro Dagens Næringsliv.

Alene i blått hav av iProdukter? I all elendighetene er det et selskap som lykkes. Appel. Apples omsetning økte med 66 % i 2011, kostnadene med bare 37 %. Apple avsluttet fjoråret med et salg på 37 millioner iPhoner og 15 millioner iPader.  Vin og sirkus er bra, men man kan spørre seg om ikke Apple med sitt iProdukter-univers har skapt seg det blåeste havet av alle, inn til videre. Og for ordens skyld. All produksjon av Apple-produkter foregår nå i fabrikkene til Foxconn i Kina. Det var bare der man var i stand til å sette opp en produksjonslinje for iPhone raskt nok. Det tok 15 dager, mot antatt ni måneder hjemme i USA.

Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Share on RedditPin on PinterestEmail this to someone

En kommentar to Apples alene i blått hav av iProdukter?

  1. John M. Raaheim sier:

    I shijiazhuang i Kina meldes det nå at myndighetene beslaglegger iPader fra Apple. Dette skjer etter et lokalt kinesisk selskap har fått støtte fra en kinesisk domstol i at Apple ikke eier merkevarenavnet iPad i Kina.

    Apple kjøpte navnet fra et taiwanesisk selskap, men det hevdes nå at dette kjøpet ikke dekker fastlands Kina. Se også: http://www.businessworld.in/businessworld/businessworld/bw/Proview-Technology-Shenzhen

Kommenter