Mye å gjøre før ferien? Stress ned med disse fem tipsene!

Akkurat nå er det mange som er i feriemodus. Samtidig er det mange som føler seg stressa rett før de tar ferie – for du vil jo gjerne bli ferdig med alt så du kan ha helt fri! Nå virker kanskje innboksen spesielt uoversiktlig og full, og du blir fortsatt innkalt til møter. Det er flere småprosjekter som skal avsluttes, og både kolleger og ledere vil ha en avklaring på status og fremdrift før du drar.

Så hvordan får du oversikt, og skaper tid til å komme gjennom «to do»-listen før du låser deg ut av kontoret for siste gang før sommeren? Hva gjør du for å senke skuldrene og puste litt lettere før du slapper av?

Her får du fem råd til hvordan du kan strukturere de siste dagene og ukene før du tar ferie – med god samvittighet!

 

1. Få oversikt over tiden du har til rådighet.

Hvor mange dager har du igjen før du tar ferie? 5-10 dager? Forsøk å bryte disse dagene ned i to bolker, dersom arbeidet ditt gir deg mulighet til det. Hva skal være gjort før lunsj, og hva skal du gjøre etter lunsj?

2. Organiser oppgaver og gjøremål.

Lag en liste over hva som gjøres før du tar ferie, og hva du kan gjøre før du tar ferie. Kanskje rekker du begge deler, ved å få oversikt og prioritere disse? Sorter oppgavene dine i en liste.

  • Kjenn selv om du ønsker å begynne dagen med det som er mest komplekst, eller det som oppleves enkelt og lett
  • Om du skriver en liste – er det selvfølgelig lov å legge til punkter. Og når du har skrevet noe ned, er sjansen mindre for at du glemmer det. Og du kan fokusere på noe annet!
  • Stryk det du er ferdig med – det gir en god følelse
  • Er det noe du vet tar to minutter – så får det ikke komme på lista. Da skal du gjøre det nå!
  • Inkluder alt – ikke vær redd for å skrive detaljerte lister
3. Selv om du har lite tid – ta pauser!

Det kan virke som en god idé å utsette både lunsj og pauser når du føler det er mye å gjøre. Likevel kan dette føre til at du ikke for gjort særlig mye. Både kropp og hode trenger en pause, og ikke minst næring.

Reis deg fra stolen, strekk litt på kroppen, og drikk et glass vann – for eksempel en gang i timen.

Dette gjør at du beveger på deg, og får ny energi. Ved å prioritere pauser for din egen del, blir du kanskje også mer klar over hva som er tidstyver i din jobbhverdag?

4. Se gjennom kommende møteinnkallinger

Vær oppmerksom på møtene du inviterer til og deltar i. Er det uformelle møter uten agenda, og med bare et overordnet tema i innkallingen?

  • Sett opp agendaen, og følg denne! Hvis noe dukker opp som ikke står på agendaen, bør en da avtale et nytt møte for å diskutere dette? Eller skal det som står igjen på agendaen, flyttes til et senere tidspunkt?
  • Forsøk å rette fokus mot én ting av gangen. Dette gjelder både for din arbeidsdag, og for møter du deltar i. Skriv ned punkter og ideer som dukker opp, men ikke behandle dette med en gang – konsentrer deg om agenda.
  • Ha respekt for din egen effektivitet og tid, og for andres.
5. Våg å si nei

Dette er kanskje et punkt mange opplever som spesielt vanskelig. Passer det dårlig å ta en kopp kaffe med kolleger, med småprat, eller med å hjelpe noen akkurat nå? Eller du usikker på om det er nødvendig at du deltar i alle møter du er kalt inn til?

Husk at det er lov å spørre, og avklare hva som er forventet av deg inn i møtet. Dersom du respekterer andres tid, bør du kunne forvente at andre respekterer din.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *