Gründere er også kunder – for andre

Har du en god forretningside og vurderer å ta den videre. Bli gründer? Det er bra. Men husk at gründere er også kunder for andre du møter.
Et sted å være? Go Coworking

Mange som har startet egen virksomhet vil anbefale deg å finne et sted å arbeide og å treffe andre mennesker. Å bringe mennesker i samme situasjon sammen er forretningsideen bak Coworking og Coworkingplaces. I Norge finner vi slike i de fleste større byer. Coworking er gründervirksomhet for de som driver med det. Stedene heter MeshWeWork og er internasjonale, eller har mer lokale navn. Søk på «Coworking Oslo» eller  «-Trondheim» eller et annet sted nær deg. Coworkingplaces dukket opp i ledige lokaler i bygårder etter hvert som bedrifter og andre virksomheter flyttet ut av byene rundt om i verden. Tjenester ble netttjenester. Husleien tok for stor del av inntekten når kundene ble færre. Bankene avvikler sine filialer. Butikker blir lagt ned. De som eier eiendommene må tenke nytt. Kaffebarer, restauranter og coworkingplaces er del av det nye utleiemarkedet som også du blir en del av, om du velger å leie deg plass et slikt sted.

WeWork – En illustrasjon….

WeWork kan være et eksempel på forretningsideene bak coworking. Samtidig er selskapet eksempel på at gründerskap kan være lønnsomt for noen, men usikkert for mange. WeWork har arbeidet etter en forretningsmodell som har bestått i å inngå langsiktige leiekontrakter med eiendomsselskaper for så å leie lokaler videre på korte kontrakter. Selskapet har i følge Dagens Næringsliv, aldri tjent penger i de ti årene det har eksistert, men gründeren, Adam Neumann, er blitt milliardær i dollar. Ansatte har fått aksjeopsjoner som nå, for mange er verdiløse. Mange ansatte vil trolig dessuten miste jobbene sine når japanske Softbank, som tror på konseptet og fremtiden, nå overtar kontrollen over selskapet og Adam Neumann forsvinner helt ut.

Om å få vist seg frem. Eventer, nettsteder og magasiner

I Dagens Næringsliv 4. oktober i år skrev Anne Worsøe, teknologspaltist og teknologiinvestor, om «uendelig muligheter for distraksjon». Hun viser til mange invitasjoner til gründerarrangementer det er vanskelig å si nei til. Standard innhold er «pitchekonkurranser» og paneldiskusjoner om hvordan du får investorer på kroken. Sort belte i investorpresentasjoner duger ikke, mener hun. Sort belte i kundeforståelse, derimot, vil kunne overbevise investorer, skriver Worsøe. Hun har sikkert rett i det. Men poenget her er at gründere er kunder og marked for eventarrangører (søk på: gründer+eventer), nettsteder og publikasjoner. Dette er ofte aktiviteter under felles paraplyer. Det koster litt, i hvertfall egeninnsats, å få anledning til å vise seg frem. Er det vanskelig å få oversikt over coworking er det enda vanskeligere her, men det skyldes ikke mangel på tilbud. Nettsøk kan bringe deg til innomag.no, The Shift, og Gründerdager landet rundt.

Rådgivere og konsulenter

Gründere og gründerskap er et marked også for rådgivere og konsulenter. Noen av dem har erfaring fra oppstart av egne virksomheter andre har kanskje etablering av virksomhet som rådgiver for gründere som sitt endelige mål som gründer. Markedet for disse er gründere og mindre bedrifter som mangler nødvendig kompetanse for å komme videre eller ekspandere. Mange rådgivere som driver egne selskaper på denne måten har tilknytning til offentlige virksomheter som har som formål å støtte opp om gründere og mindre selskaper med gode forretningsideer. Slik tilknytning vil bestemme størrelsen på den egenandelen som du eventuelt må betale selv.

Hvem betaler regningen egentlig?

Du som gründer betaler kanskje leie for et sted å være, for å få noe å spise, for å vise deg frem, evt. også for å få bistand fra en rådgiver som gir deg råd. Finansavisen hadde 20. oktober i år et forsideoppslag om «Subsidieflom til Oslos gründermiljø». Avisen skriver her om «enorme offentlige subsidier». Uten å ha full oversikt har de regnet seg frem til 200 millioner kroner  fordelt på StartupLab og Regionalt Innovasjonsprogram for Oslo og Akershus. Så kanskje slipper du egentlig billig unna. Men poenget her er at du som gründer er også kunde, for noen som har slike som deg som forretningside, og som kanskje i tillegg får økonomisk tilskudd for å legge tilrette for deg.

Om Tekna Egen bedrift og deg

Tekna Egen bedrift er Teknas tilbud til medlemmer som driver eller som ønsker å starte egen virksomhet. Det er en faggruppe i Tekna der medlemmer kan registrere seg som interesserte i slik virksomhet. Nær 2500 har alt registrert seg. Det kan du også gjøre her, om du er Tekna-medlem. På bloggen finner du også tanker om fremtidens arbeids- og oppdragsmarked, muligheter som åpner seg med grønt skifte og overgang til sirkulær økonomi, og hvordan du beregner timepris om du starter som konsulent. Denne posten er første kapittel i et litt uhøytidelig forsøk på å beskrive norske grûnderomgivelser. Har du erfaringer fra et gründerliv på godt og vondt,som kan gjøre fremstillingen bedre og du er villig til å dele med andre, er du særdeles velkommen til det. Du kan dele erfaringer i kommentarfeltet nedenfor. Eller du kan sende meg en e-post til jmr@tekna.no så kan vi avtale en prat på telefon. Uansett nyttig for oss i det videre arbeidet vi skal gjøre for gründere og andre selvstartere blant Teknas medlemmer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *