Vitenskapen rundt smilet på jobben

Hva gjør oss glade? Hva gjør oss lykkelige på jobben? Ny teknologi åpner opp for nye og mer vitenskapelige måter å finne svar på slike spørsmål.

Det gule smilefjeset dominerer forsiden på januar-februar nummeret av Harvard Business Review. Tema: ”The value of happiness” – Om sammenhengen mellom medarbeider- tilfredshet og gode resultater i næringslivet.

Tverrfaglig ny teknologi. Studiet av menneskelig glede og lykkefølelse har tradisjonelt vært noe psykologer har vært opptatt av. Nå har økonomer og hjerneforskere kastet seg på med studier av hva mennesker setter pris på og hvordan hjernene deres responderer på oppmuntringer. Forskningen av godfølelsen er blitt tverrfaglig, i følge psykologiprofessor Daniel Gilbert ved Harvard. Samtidig åpner ny teknologi for å samle inn data om folks følelser, data i store mengder.

En glede varer høyst tre måneder. Folk i sin alminnelighet er lite flinke til å forutse hva som vil gjøre dem glade og hvor lenge glede vil vare. Regelen er at man på forhånd har overdreven forestillinger om hvor glad man vil bli. Det gode budskapet er at samme regel gjelder for sorger. Vi blir ikke så lei oss som vi tror. Mennesker er i sin alminnelighet svært flinke til å se positive muligheter i tilværelsen etter en traumatisk opplevelse. Verken glede eller sorg varer særlig lenge. Tre måneder er som regel nok. Da er det beste og verste over, i følge Gilbert.

Mange små gleder bedre enn en stor. Dette er et av funnene fra forskningen på dette området. Psykologen Ed Diener har funnet ut at frekvensen av positive erfaringer er av større betydning for hvor lykkelige vi føler oss enn intensiteten av slike erfaringer. Det som virker bra er å legge inn i hverdagen mange små positive opplevelser. Det kan være så enkelt som å ha sovet en god natts søvn, ta på seg sko som er behagelige på bena, være hyggelig mot noen, unne seg en liten sjokolade. God lykkefølelse er summen av mange små begivenheter.

Arbeidsglede. I arbeidslivet har mennesker det best når de blir utfordret i forhold til hva de kan mestre. Når vi lykkes i å utføre vanskelige, men ikke umulige oppgaver, får vi godfølelse. Du kan ikke plage mennesker til å gjøre en god jobb. Du må utfordre dem.  Å vinne over en utfordringer i arbeidet vårt gjør oss glade i forhold til nye utfordringer. Det er også viktig å være fokusert. Tankeflukt gjør oss ikke effektive.

”Den største gleda…. ein kan ha, det er å gjera andre glad”. Sitatet stammer fra den norske læreren og dikteren Mikael Aksnes. Nå får han støtte av nyere forskning. Menneskene er uten sammenligning de mest sosiale vesener på jorda. Å være sosiale og å høre til i sosiale nettverk er viktig for hvordan vi føler oss. Gjør det til vane å skrive ned ting du er takknemlig for og fortell noen hvorfor, foreslår Gilbert. Og å praktisere altruisme, å hjelpe andre, er en lykkeresept.

Over 500.000 lykkedata. Matthew Killingsworth har utviklet en iphone app for sitt forskningsprosjekt ”Track Your Happiness”. I dag samler han løpende inn data fra 15.000 mennesker i 83 land. Han spørs dem om hva de gjør og hvilken sinnsstemning de er i. Slik sitter han etter hvert på store mengder data om menneskers følelser i hverdagen. Et av hans funn så langt er at det vi bør ha like stor oppmerksomhet på hvor vi har våre tanker som på hvor kroppen vår er. Svaret på spørsmålet ”Hva skal jeg gjøre i dag?” bør ikke bare være hvor jeg fysisk skal være, men også hvor jeg skal styre tankene mine.

Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Share on RedditPin on PinterestEmail this to someone

Kommenter