Reputasjonsøkonomi og digital rykteflom

Reputasjonsøkonomi og digital rykteflom

Din reputasjon, eller hvordan du fremstår, bestemmer hvordan mennesker ser på deg, tar imot deg og hva de vil gjøre for deg. Den bestemmer om du får lån i banken og om du får den jobben eller det oppdraget du gjerne vil ha. I den reputasjonsøkonomien som nå vokser frem vil dette bli helt avgjørende for hvordan livet ditt vil arte seg om vi skal tro Michael Fertik som har skrevet bok om fenomenet.

Alt digitalt lagres evig. Slik blir det og det må vi innstille oss på, skriver Fertik. Moors lov gjelder også for datalagring og utvikling av digitale analyseverktøy. Datalagring blir stadig billigere. Og lagring av store mengder data er ikke lenger forbeholdt CIA, NSA og lignende organisasjoner. Å rydde opp i gamle datafiler og sortere bort utdatert informasjon blir for tidkrevende og kostbart. Derfor lagres alt, likt og ulikt, og «gammel moro», du gjerne skulle vært spart for, kan dukke opp igjen når du minst venter det. Stadig mer avanserte digitale analyseverktøy vil hente informasjon fra skyen av nettsteder og data.

Ansiktsgjennkjenning «finner» deg. Det finnes allerede analyseverktøy som kan kople profiler på «private sider» som Match.com med mer offentlige og åpne profiler på for eksempel Facebook. Slik vil det som opprinnelig tilsynelatende var privat og skjult kunne bli offentlig. Men face recognition-teknologien vil også via faste og transportable kameraer gjøre det mulig å kople deg til dine bevegelser i det offentlige rom. Noen vil lagre informasjon om hva du foretar deg, hvem du omgås, hva disse gjør, og samtidig gjøre informasjon om deg tilgjengelig for andre i et omfang langt ut over dagens «sjekkeapper». Vis meg dine venner og jeg skal si deg hvem du er vil bli en realitet uten at du medvirker.

Oppdragsgivere vil se din digitale profil. Software designere i USA har utviklet sin egen metode for å få oppmerksomhet i arbeidsmarkedet. De lager små start-up selskaper. Lykkes de, selger de hele selskapet, med designere i en såkalt acqui-hire deal. Kjøper er et etablerte selskap som er mer interesserte i de ansatte enn i forretningskonseptet. Fertik viser til NFL (amerikansk fotball) og designere som han mener er i front når det gjelder rekruttering. NFL-spillere blir allerede i dag rangert i detalj ut fra sine prestasjoner på feltet. Her er det mengder av rankingdata å bygge på. Designere har nettsteder som DeviantArt og 99designs der de kan vise frem sine arbeider og få dem kommentert og rangert av kolleger eller konkurrere om oppdrag. Om ikke lenge vil vi alle måtte leve med at potensielle arbeidsgivere går etter digitale profiler når de skal ansette nye medarbeidere. Å finne de rette menneskene til jobbene som tilbys blir stadig viktigere. Når informasjonen er der, og er tilgjengelig, vil det være noen som vet å gjøre butikk på å stille sammen og presentere kvalifikasjons-profiler, mener Fertik. Du behøver kanskje ikke en gang å søke. Du vil få tilbud om jobb – eller ikke.

Kultiver «det digitale ryktet» om deg. Michael Fertik har råd til deg om hvordan du kan møte utfordringene han skisserer. For det første: Ta alltid som utgangspunkt at alt du gjør digitalt lagres for all tid. For det andre: Betro deg aldri om dine personlige flauser eller suksessfulle småbedragerier på Facebook eller andre sosiale medier. Er du allikevel kommet i «den digitale uløkka» kan du forebygge skadene ved å legge ut «røykteppe». Det gjør du ved å kultivere eller lage positive profiler av deg selv på Facebook, LinkedIn, Twitter og andre nettsteder og medier du liker å bli assosiert med. Profilene må for å være effektive gjensidig understøtte og bekrefte hverandre. Å tenke slik når du utvikler profiler er vel egentlig uansett en god ide. Særlig når du tenker på at potensielle arbeids- og oppdragsgivere snart vil hente informasjon fra slike kilder når de leter etter kandidater, konsulenter og samarbeidspartnere.

Michael Fertik hadde sin første jobb som dommerfullmektig ved en amerikansk domstol der han kom i befatning med nettmobbing. Her ble han oppmerksom på hvor betydningsfull den digitale rykteflommen kan være. Han startet selskapet Reputation.com som bistår selskaper som av forskjellige grunner ønsker å fremstå med ny og mer positiv digital profil. Ha har skrevet boken «The reputation economy» som er inspirasjonen til dette blogginnlegget. Du finner ham også live på YouTube.

Relaterte innlegg på denne bloggen er et innlegg om nettverksbygging og kanskje et om smalltalk.

Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Share on RedditPin on PinterestEmail this to someoneTweet about this on Twitter

Kommenter