On-demand economy – Blir vi alle selvstendig næringsdrivende?

On-demand economy – Blir vi alle selvstendig næringsdrivende?

Er vi på veg mot et arbeidsmarked organisert etter Uber-modellen, der stadig flere av oss blir selvstendig næringsdrivende styrt av foretaksomme entreprenører med apper? Eller vil dagens firma- og selskapsstruktur overleve på kvalitet som bare kan utvikles gjennom tett samarbeid i tradisjonelle bedrifter med trygge ansatte?

Uber som forbilde. «Privatdrosjeformidlingen» Uber er, med sin forretningsmodell, på mange måter en foregangsvirksomhet i det man nå etter hvert kaller on-demand økonomien. Mange smått geniale entreprenører bruker app-teknologi til å kople sammen menneskers behov for tjenester med andre mennesker som kan levere dem, uten å gå veien om firmaetablering med «brysomme» ansettelsesforhold. I utvalgte byer i USA kan du, foruten å bestille transport, bestille klesvask fra Washio, husstell fra HANDY, blomsterbukett fra BloomThat, personlig assistent fra Fancy Hands, og avslutte med middagsmat levert på døren av SpoonRocket.

Ikke bare husvask, klesvask og mat. Men det er ikke bare dette som er tilgjengelig fra virksomheter som formidler tjenester fra enkeltressurspersoner via apper og nettsteder. Topcoder formidler programmerere og Eden McCallum tjenester fra 500 freelanse konsulenter til en timepris langt lavere enn Mckinsey. Slik blir konsulenttjenester også tilgjengelig for småfirmaer. BTG, Business Talent Group, formidler utleie av ledere, Axiom sørger for tjenester fra advokater og Medicast befordrer hjemmebesøk av leger. Slik møter Medicast også behovene til unge leger uten kapital til å starte praksis og ditto eldre leger som vil arbeide fleksibelt. En vinn-vinn situasjon, med andre ord.

Fra livslang ansettelse til enkeltpersonbutikk. Noen hevder at innovasjon som dette på sikt vil føre til store endringer i måten samfunnet organiserer arbeid på. Og for den enkelte at karrierer med livslange ansettelser blir historie. Økonomen Ronald Coase er kjent for sin påstand om at firmaer med ledere og egne ansatte blir til når man på denne måten kan få frem produkter billigere enn det markedet kan tilby. Det var slik industrien vokste frem under den industrielle revolusjonen. Det er denne mekanismen og modellen som nå utfordres av on-demand økonomien og dens app-styrte produksjon hevdes det.

Utfordringer i toveiskø. Men de nye forretningsmodellene møter også motstand. Uber er forbudt i Nederland, ulovlig i Sør Korea og upopulær i Tyskland. I California har man bestemt at Ubers sjåfører er å betrakte som ansatte. Men ikke bare reguleringer og myndighetstrøbbel utfordrer denne måten å drive butikk på. Motivasjon hos leverandører og kvalitet på leverte tjenester henger sammen og lar seg ikke alltid forene med lave timehonorarer og usikre inntekter. Å kunne levere til avtalt tid er også en utfordring når tilknytning og ledelse er løs og det er ujevn tilgang av ressurspersoner å trekke på når oppdragene kommer.

Uansett. Dette er en utvikling verdt å følge med på. Og å holde seg faglig oppdatert og åpen for nye og annerledes utfordringer fremstår som en god forsikring. Andre blogginnlegg på denne bloggen har tidligere tatt opp crowdsourcing, MOOC og den tredje industrielle revolusjon som er beslektede temaer. Dette blogginnlegget er inspirert av en artikkel i The Economist og en debatt etter et innlegg på en mentorsamling i Tekna Egen bedrift. Og lurer du på om det å starte for deg selv er noe for deg, så er Tekna Egen bedrift et gratis tilbud for alle Tekna-medlemmer.

Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Share on RedditPin on PinterestEmail this to someone

Kommenter