Kommunikasjon og konflikter

illustrasjon av konflikt

E24 viser til en undersøkelse som avdekker at hovedårsaken til at nordmenn slutter i jobben er dårlig kommunikasjon på arbeidsplassen. Dårlig kommunikasjon fører ofte til konflikter, som igjen kan føre til ineffektivitet og dårlig arbeidsmiljø.

Konflikter på arbeidsplassen starter gjerne med bagateller og mindre uenigheter som ikke blir håndtert og får vokse seg store. Ofte sliter medarbeidere med samarbeid på grunn av ulik kommunikasjon eller faglige uenigheter, at kolleger over tid mener at en medarbeider ikke er god nok, oppfører seg dårlig eller ”slipper for billig unna med ting”, skriver advokat Kari Bergeius Andersen på nettstedet HR Norge.

Slike konflikter bidrar til ineffektivitet, dårlig arbeidsmiljø og i verste fall sykemeldinger, og det er vesentlig at disse håndteres så raskt som mulig for å hindre eskalering av konflikten. Mange er i tvil om hvordan en håndterer slike konfliktsituasjoner, og mangel på kunnskap om kommunikasjon kan føre til misforståelser blant de ansatte.

Ledernytt foreslår flere ting som kan fjerne tvil og misforståelser på arbeidsplassen. Eksempelvis er det viktig at ord og kroppsspråk går overens. Hvis du sier noe, og kroppen sier noe annet, er det vanskelig for medarbeideren å vite hva du egentlig mener.
Noen viktige element for god kommunikasjon er i følge Ledernytt å være genuint interessert i den andre, skape innlevelse, møte den andre på det ”nivået” den befinner seg på, samt ”matche” kroppsspråk, stemmebruk, toneleie og tempo på en naturlig måte. Mange opplever det som lettere å kommunisere med de som er lik seg selv, men for å lykkes med å kommunisere med andre er det å være bevisst egen og andres kommunikasjon en svært viktig faktor.

Effektiv og empatisk kommunikasjon er sentralt på en arbeidsplass, og kan forebygge ineffektivitet og dårlig arbeidsmiljø. Hvis du vil lære mer om hvordan god kommunikasjon hindrer konflikter, eller hvordan du kan løse en allerede pågående konflikt kan kanskje et kurs i konflikthåndtering være noe for deg?
Ta også en titt på Teknas mange kurs innen ledelse og administrasjon.

Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Share on RedditPin on PinterestEmail this to someone

2 kommentarer to Kommunikasjon og konflikter

  1. […] Ledelse.Tekna – Konflikter og kommunikasjon […]

  2. Hei

    Jeg skriver en sak om hvordan man kan forhandle seg frem til høyere lønn og generelt hva man bør ta opp i medarbeidersamtalen med sjefen.

    Er det en representant hos dere som har mulighet til å svare på spørsmålene under?

    1. Hvordan tror du at det er best å gå frem i medarbeidersamtalen når målet er lønnsøkning?
    2. Har du noen tips til hvordan man kan være profesjonell og ydmyk samtidig som man får sitt ønske og budskap klart og tydelig frem i samtalen?
    3. Hvordan kan man forberede seg best mulig til en slik prat? Bør man for eksempel notere ned spørsmål og stikkord man tar med seg på møtet?`
    4. Dette varierer jo ifh.til hvilken jobb man har, arbeidsoppgaver og ansiennitet, men går det an å si noe generelt om hvor mye det er forsvarlig/akseptabelt å be om i lønnsforhøyelse?
    5. Hvordan skal man klare å “selge seg selv” inn og gjøre klart hvorfor man fortjener lønnsøkning?

    Jeg jobber med saken nå, og planen er at den skal publiseres om en uke.
    Håper å høre fra dere.

    Mvh
    Linn M. Rognø
    Journalist Kvinneguiden.no/Klikk.no
    Tlf. 99 22 93 54
    Twitter: @LinnRogno

Kommenter